Binnen 2 jaar op straat

Wij hebben van verhuurder H. Franciscusparochie in oprichting, te horen gekregen dat we het bijgebouw van de Mariakerk in de Eemstraat na 20 jaar moet verlaten. Het gebouw krijgt naar verwachting in 2024 een andere bestemming. Dat betekent dat onze ruim 200 leden van de vereniging een andere locatie nodig hebben om hun Scoutingspel te kunnen blijven spelen. De nieuwbouwplannen van de Scoutinggroep worden hiermee noodzaak in plaats van een langgekoesterde wens.

Vóór corona en de inflatieproblemen in Nederland zag het nieuwbouwplan er mooi en realistisch uit. Bouwkosten zijn nu fors duurder, banken haken daardoor af en daarmee komt het plan op losse schroeven te staan. De leden van Scouting Brigitta hebben daarom alle mogelijke fondsen aangeschreven. Maar door corona verleggen veel fondsen nu hun focus en vist de Scoutinggroep regelmatig achter het net. Bovendien kan de gemeente Haarlem door gebrek aan personeel de vergunningaanvraag niet in behandeling nemen en wordt er al meer dan een jaar gewacht op een eerste afspraak.

De groep heeft regelmatig contact met de parochie en we weten al langer dat we het gebouw op termijn moet gaan verlaten. “De parochie wil uiteraard ook plannen maken voor de toekomst en heeft daarom aangegeven dat wij tot medio 2024 kunnen blijven in de Eemstraat. Dat betekent ook dat wij nog maar twee schooljaren de tijd hebben om een nieuw onderkomen te bouwen. Tijd gaat snel en zonder nieuw gebouw kunnen we onze leden vanaf vijf jaar geen activiteiten meer bieden en onze vereniging opdoeken,” zegt Albert Jan Bloemendal, voorzitter van stichting Scouting Brigitta en beheerder van het gehuurde gebouw. Ondertussen heeft Scouting Brigitta de koers verlegt en is een nieuw plan in de maak. Een plan dat snel moet worden waargemaakt. Daarbij is alle hulp nodig. Individuen en organisaties die kennis en expertise willen delen kunnen contact opnemen via nieuwbouw@scoutingbrigitta.nl.

Sinds de jaren zestig kent de rooms-katholieke Kerk in Haarlem en omgeving een gestage neergang van het aantal leden. Daarom is enige tijd geleden een fusieproces gestart in Haarlem-Noord en omgeving, waarbij enkele parochies worden samengevoegd tot één parochie: de H. Franciscusparochie in oprichting. Onder andere de Mariakerk aan de Rijksstraatweg gaat een andere bestemming krijgen, evenals het bijgebouw aan de Eemstraat.