EXPLO'S

Explo’s: zijn die gevaarlijk? Nee hoor! ‘Explo’ is de afkorting die wij gebruiken voor explorer. De explo’s vormen een groep van jongens en meiden tussen de 15 en 18 jaar. Zij komen op vrijdagavond bij elkaar van 20.00 tot 22.00 uur. Deze speltak heeft geen speltakleiding meer, maar begeleiding. De begeleiders zijn het steunpunt voor de explo’s. Zij zorgen ervoor dat wat de explo’s willen, daadwerkelijk gebeurt (of juist niet). Veel explo’s zijn vaak al lang lid van de groep en daarom wordt bij groepsactiviteiten vaak hun hulp gevraagd bij de organisatie of uitvoering van bijvoorbeeld de open dag of de jaarafsluiting.

Zelf programma maken

De meeste explo’s lopen dus al een tijdje mee binnen Scouting; het explospel is dan ook gebaseerd op wat zij bij voorgaande speltakken hebben meegekregen. Zij gaan bijvoorbeeld ook pionieren, alleen geven ze er een eigen draai aan. Alles kan, zolang het maar gezellig blijft en iedereen kan meedoen. Een paar voorbeelden van programma’s zijn: een videofilmpje maken, een nachttocht lopen, muurklimmen en lasergamen. Het programma is zo afwisselend mogelijk. Om de beurt verzorgen de explo’s zelf hun programma, van planning tot uitvoering. In het begin worden ze daarbij geholpen, maar gaandeweg krijgen ze het onder de knie en dan gaan ze zelfstandig aan de slag. En dat is extra leuk!

Kleding

Het uniform van de explo’s bestaat uit een donkerrode blouse, de groepsdas en een blauwe broek. Ook hebben ze het fluitenkoord wat ze hebben gemaakt bij de scouts aan hun uniform zitten: heel handig als ze ter ondersteuning komen helpen tijdens een groepsactiviteit: Race op de stormbaan? 1… 2… 3… GO!

Kamp

Het hoogtepunt van het jaar is het zomerkamp. De explo’s zoeken alles zelf uit: het kampeerterrein, het vervoer ernaartoe (meestal in een ander Europees land), eventuele geldinzamelingsacties (als het kamp te duur wordt) en het kampprogramma zelf. Tijdens het kamp worden er actieve buitensporten gedaan zoals mountainbiken of bergwandelen. Niet elke dag: inspanning wordt afgewisseld met ontspanning. Er wordt dus ook gewinkeld, de disco wordt bezocht en uiteraard is er ook tijd om wat cultuur op te snuiven.

Heb je een brandende vraag? Loop dan binnen na afloop van de opkomst of stuur een mail naar de begeleiding.

Meike Verbeek

teamleider