14. Samenwerkingsverbanden

De zomer zit erop en ik ben weer aan het werk. Terwijl ik dit typ, verwarmt de zon de bomen en het grasveld in mijn uitzicht. De ‘Indian Summer’ is begonnen. Ondertussen legt een collega op de achtergrond uit hoe actie-onderzoek werkt. We zitten met 29 deelnemers in een web-college. Af en toe moet ik in de chat bijspringen, voor specifieke vragen. Dit soort dagen zijn de beste. Een groep jonge, nieuwsgierige sociaal- en cultureel-professionals in opleiding. Goeie vragen en betrokkenheid bij het onderwerp.

Op een ander spoor, in mijn hoofd, zit altijd de ontwikkeling van het Schoterboshuis. Zodra het mij lukt, probeer ik een koppeling te maken tussen mijn beroepsmatige werk en mijn vrijwilligerswerk. Ik zal een voorbeeld geven. Deze week zat ik (offline) in een gesprek met twee studenten en hun opdrachtgever. Een belangrijke opmerking die gemaakt werd in het gesprek was: ‘Je moet je samenwerkingsverbanden zo vormgeven dat de noodzaak van jouw wens of doelstelling daardoor vergroot wordt.’

Kijk, dan gaat bij mij meteen alles op -AAN-. Ik schrijf die zin direct op. Whatsapp die aan mijn medestuurgroepleden en kauw d’r nog wat op. Dus ‘onze samenwerkingen zo in elkaar steken dat onze wens voor een nieuw clubhuis ook de wens van andere wordt?’ Het is natuurlijk een open deur en ik ben hier al sinds de start van het project mee bezig. Toch is zo’n opmerking wel weer een ‘schop onder m’n kont’. Het dringt dan wel weer direct bij mij door dat we samenwerkingspartners nodig hebben om het project te laten slagen. Gelukkig zijn er partijen die met ons meedoen.

Zo hebben al onze huurders een intentieverklaring afgegeven te willen meeverhuizen. Heeft Hero (kinderopvang) nadrukkelijk aangegeven meer te willen dan alleen maar huren. En hebben we ons deze week aangesloten bij het Onderzoeksproject Hernieuwbaar Isolatie glas van de onderzoeksgroep circulair bouwen van de opleiding architectuur van de Hogeschool van Amsterdam.

Mijn handtekening staat onder de samenwerkingsovereenkomst waarmee Brigitta proeflocatie wordt voor een nieuw soort (revolutionair) gerecycled/ refurbished isolatie glas. De lijst van ander partners onder het stuk is indrukwekkend. Daar staan wij nu tussen. De kritische lezer zal nu denken. “Nu ben jij zelf partner geworden in de droom van een ander”. Dat klopt, dat had ik zelf ook al gedacht. Naast ons gebouw brengt ook bijvoorbeeld de Rijksgebouwendienst panden in het project, staat bijvoorbeeld Velux op de lijst en GP-Groot en Bouwend Nederland. Zij werken dus ook mee aan de droom van die ander en doen dat niet voor niks. Voor hen zit er iets in dit onderzoek en dat zit er voor ons ook in. De eerste afspraak als gevolg van de handtekening heeft namelijk al plaatsgevonden.

Ik sprak, met Kaat, deze week iemand van GP-Groot. Resultaat van dat gesprek is dat GP-Groot partner wordt in onze wens en aan de slag gaat met onze oogstlijst. De lijst waarop deuren, wasbakken, wc potten, en dat soort dingen staan. Ons doel? De kosten drukken, GP-Groot denkt voor 10 tot 15% goedkoper te zijn dan nieuw kopen. Voor hun en ons interessant. Voor ons vanwege de bouwmaterialen voor GP-Groot vanwege de publiciteit die zij uit ons project kunnen halen. En zo klopte het allemaal weer, heldere taal. Geen slap gedoe, of half bakken oplossingen, laffe trucjes of voor de bühne. Het echte werk. Het gesprek met GP-Groot duurde dan ook 25 minuten en toen waren we d’r uit. De meneer bleek trouwens een oud-scout te zijn.

Water-scout, maar dat hebben we hem maar vergeven.