Haarlems Dagblad 28-9-2020

Scouting Brigitta in Haarlem is toe aan een nieuw onderkomen en wil dat voornamelijk bouwen van tweedehands bouwmateriaal. Daartoe is een overeenkomst gesloten met GP Groot sloopwerken en saneringen. Het nieuwe Schoterboshuis in het Schoterbos moet begin 2023 gereed zijn.

„En dan knipt Máxima het lint door, al weet ze dat zelf nog niet”, lacht Albert Jan Bloemendal, voorzitter van Stichting Scouting Brigitta. GP Groot sloopwerken en saneringen gaat tweedehands bouwmateriaal verzamelen voor het nieuw te bouwen onderkomen in Haarlem-Noord waar overigens ook buurtbewoners gebruik van gaan maken.

Scouting Brigitta kiest nadrukkelijk voor een circulair en energieneutraal onderkomen. „Het mes snijdt aan twee kanten”, zegt Bloemendal. „Wij krijgen het bouwmateriaal dat we nodig hebben en GP Groot krijgt een prachtig uithangbord.” Ook GP Groot is enthousiast over de samenwerking. „We zetten hiermee duurzaam en circulair bouwen op de kaart. Dit is een prachtig voorbeeld van het soort maatschappelijke organisaties waar wij heel graag mee samenwerken”, meldt Bert de Vilder, senior projectleider bij GP Groot sloopwerken en saneringen.

GP Groot gaat materiaal verzamelen voor het nieuwe onderkomen van Scouting Brigitta
© Foto PR/Erik Boschman

,,Het wordt een ambitieus gebouw, duurzaam, circulair, natuur-inclusief en passend in het gerenoveerde park in Haarlem-Noord. Een gebouw bedoeld voor de hele buurt, dat kinderen en volwassenen inspireert, uitnodigt en verbindt. En waar de jonge vrijwilligers van de scoutinggroep meiden en jongens uitdagen in hun persoonlijke ontwikkeling met leuke en spannende activiteiten. Allemaal met een informele, uitnodigende uitstraling: een gebouw dat Haarlemmers enthousiast maakt’’, aldus de scoutingvereniging.

Materiaal verzamelen
Er is een zogenaamde oogstlijst – de lijst van bouwmaterialen die nodig zijn voor het nieuwe gebouw – opgesteld door architect Jack Deneke van Pluister & Deneke Architecten uit Haarlem. Het gaat daarbij in eerste instantie om materialen als toiletten, wasbakken, deuren en deurkrukken.

,,Binnenwerk dat vaak als eerste uit slooppanden wordt gehaald. Als dat nog schoon of schoon te maken is, dan kunnen wij het hergebruiken. Later wordt dan verder gekeken of er spullen als hout en dakbeschot beschikbaar komen.’’ Er staan al containers om al het materiaal op te slaan totdat de bouw daadwerkelijk kan beginnen.

,,We hebben ons ook aangesloten bij Cirkelstad Haarlem Kennemerland’’, zegt Bloemendal. ,,Dat heeft al heel veel opgeleverd. Via dat netwerk hebben we bijvoorbeeld bijna al het tegelwerk binnen, gekregen van een tegelhandel uit Hoofddorp. Op die manier probeer je steeds meer partijen aan boord te krijgen. Als er nog bedrijven zijn die op een of andere manier iets willen bijdragen, dan kunnen ze mailen naar nieuwbouw@scoutingbrigitta.nl.’’

Nog even terugkomend op Máxima die de opening zou moeten verrichten; Bloemendal roept dat weliswaar steeds als grap tegen mensen die vragen wanneer het nieuwe onderkomen klaar is, maar diep in zijn hart vindt hij het natuurlijk prachtig als dat werkelijkheid zou worden. ,,Dat zou echt de kers op de taart zijn’’, zegt hij.