SCOUTS

De scouts draaien op zaterdagmiddag van 15.00 tot 17.30 uur, en zijn jongens en meisjes van 11 tot 15 jaar. Alle scouts bij elkaar noem je een troep. Deze is verdeeld in patrouilles. Een patrouille bestaat uit ongeveer zes scouts, waarin jongere en oudere kinderen gemixt zijn. Elke patrouille heeft een patrouilleleider (PL) en een assistent-patrouilleleider (APL). Zij dragen de verantwoording voor hun patrouille. Jongere scouts leren de kneepjes van het vak van de PL en APL en geven op hun beurt de kennis en ervaring weer door aan de volgende generatie nieuwe scouts die vers van de welpen, esta’s en kabouters komen. De speltakleiders staan hen daarin bij.

Programma

Het programma van de scouts is afwisselend. Om te beginnen doen de scouts veel nieuwe vaardigheden op, zoals het pionieren van een keuken en een tocht lopen met verschillende technieken. Daarnaast werken de scouts aan de ontwikkeling van hun sociale vaardigheden, onder meer door veel te doen in het teamverband van hun patrouille. Ook is er ruimte voor sportieve ontwikkeling. Paaltjesvoetbal, dweilhockey of met mooi weer spelen in het park. Dan blijft nog genoeg over om creatief aan de slag te gaan! Denk aan het bouwen van een kettingreactie met alles wat je maar ziet staan in het clubhuis, of het knutselen van surprises voor Sinterklaas. Ook worden elk jaar enkele scouts uitgekozen om de strijd aan te gaan met andere scouts uit de regio, tijdens de Regionale Scouting Wedstrijden.

Kleding

De scouts dragen een beige uniform met de gebruikelijke groepstekens, een blauwe broek en de groepsdas. Daarnaast dragen ze nog een fluitenkoord. Dat knopen is nog best een klus. Van een wit touw van maar liefst 12 meter(!) lang, knopen ze zelf een fluitenkoord waar zoals het woord als zegt: een fluit aan kan. Een koord wat bij Scouting Brigitta echt bij het uniform hoort.

Kamp

Ieder jaar gaan de scouts op kamp. Echt kamperen met een tent. Er is telkens een ander inspirerend en spannend thema en een hike lopen is een vast onderdeel. Soms zelfs eentje met een overnachting onderweg! Om de vier jaar is er een internationaal kamp in Spaarnwoude waar onze scouts altijd heen gaan, waarbij de scouts kennismaken met leeftijdgenoten uit andere Europese én niet-Europese landen en hun Scoutingrituelen en -tradities. Goed voor hun Engels, maar bovenal gezellig en een ervaring om nooit te vergeten.

Scoutswet

“Een scout trekt er samen met anderen op uit om de wereld om zich heen te ontdekken en deze meer leefbaar te maken Een scout is eerlijk, trouw, houdt vol, is spaarzaam en sober en zorgt goed voor de natuur. Een scout respecteert zichzelf en anderen.”

Je kunt na afloop van de opkomst altijd binnen komen met vragen, of stuur een mail naar de leiding.

Leidingteam

David van der Kroon