4. What’s in a name

Praten over een nieuw clubhuis is makkelijk, je fantaseert maar een eind weg. Lobbyen voor allerhande en ook politieke steun is ook makkelijk. Je maakt een afspraak, krijgt tien minuten en je praat een half uur vol. Politici zijn opportunisten en luisteren graag naar mooie plannen en vergezichten. Wie weet wat het nog oplevert.

Praten met de politiek was vaak ook interessant en leerzaam. Mijn studie politicologie kwam van pas. Ik begon langzaam maar zeker de verhoudingen te snappen in de gemeenteraad en kwam er ook achter wie wat vond en waar hun interesse zit. Snapte de loyaliteiten en de antipathieën. Sommige dingen bleven een raadsel. Wat ik wel begon te begrijpen is dat ‘een’ clubhuis te abstract is. Om mijn punt goed over het voetlicht te krijgen, had ik een beeld en een pakkende naam nodig.
Beeld is lastige materie. Het spreekwoord zegt niet voor niks dat een “plaatje meer zegt dan duizend woorden”. Een plaatje is – heel lastig – vaak ook erg definitief. Wat je ziet blijft hangen en is moeilijk aan te passen.

Wat ik van onze architect leerde, is dat je in de beginfase abstract over je gebouw moet nadenken. Dat bleek voor de groep een uitdaging. Abstract denken over ruimten, deuren, in- en uitgangen en grootte van vormen is bijna niet te doen. Alles wordt altijd een plaatje in je hoofd, terwijl je dat moment van stollen juist zo lang mogelijk moet uitstellen.
Er kwam dus geen plaatje. Wat wij nodig hadden was een goeie naam. Een naam is geen plaatje en iedereen snapt het. Een naam is concreet en houdt het abstract tegelijk.
Over een naam hoefde ik niet lang na te denken; die bedacht ik op de fiets van het gemeentehuis terug naar huis. “Schoterboshuis” ging het worden. Uiteraard met hét ervoor om te benadrukken dat het bijzonder is. Het Schoterbos is het grote stadspark in Haarlem Noord. Het is de locatie waarvoor Brigitta al jaren ijvert. Het Schoterbos is in de jaren dertig aangelegd als Noorderhout op de voormalige buitenplaats Sparenhove. Het is later vernoemd naar de zuidelijker gelegen voormalige heerlijkheid Schoterbosch. Schoten verwijst weer naar de voormalige gemeente Schoten die zich ten noorden van Haarlem bevond en in 1927 werd geannexeerd. De plek zit in de naam, over onze ambitie is dus geen twijfel. Waarom dan die toevoeging ‘huis’ en niet ‘hut’ of ‘Krocht’. Huis klinkt meer als thuis en doet mij denken aan kastelen en voorname plekken. Ik dacht aan Huis ten Bosch, het Catshuis, Huis Bergh, Huis Doorn, Huis ter Duin en Huis ter Heide. Ik bedacht tijdens dat fietstochtje dat het een clubhuis met een voorname uitstraling op een historische plek ging worden. Voor minder gingen we het niet doen. “Zet je ambities hoog, het wordt altijd minder”, zei de houtbouwontwikkelaar met z’n Siberische bomen.

Het Schoterboshuis was geboren.